2016-2018
Verdi: 341 millioner
Elektroentreprise
Aldri før har Jernbaneverket stilt så høye krav til dokumentasjon som ved dette prosjektet. Jeg har tillit til at Caverion har den kompetansen som trengs, med nøkkelpersonell som har god erfaring fra komplekse tekniske entrepriser tidligere.
Georg Kalland, Delprosjektleder UFP12 Elkraft, Bane NOR
Bane NOR hadde mål om ett teknisk hus og 1 km jernbane hver 14. dag, og høye krav til dokumentasjon for å forsikre god og rekordrask gjennomføring av Caverions elkraftarbeider på Jernbaneverkets gigantprosjekt Farriseidet-Porsgrunn.
Farriseidet prosjekt leveres gjennom Caverions kompetansesenter for store prosjekter, hvor vi har ferdige prosesser og maler vi bruker, som sikrer best mulig resultat i henhold til målsetningen.
Caverions avd. Large Projects i Oslo har hovedansvar og de største leveransene til prosjektet, avd. Bergen leverer 22kV høyspentanlegg, avd. Porsgrunn/Herøya leverer montasje av rømningslys og Caverion Sverige leverer alle fordelingstavler. I tillegg bidrar avd. Trondheim med kunnskap om fremdriftsplanlegging og oppfølging.
Gjennom en 8-ukers lang pilot ble grunnlaget og dokumnetasjonen for gjennomføringen kartlagt. Prosjektet ble overlevert august 2018.
Fra Farriseidet, utenfor Larvik, til Porsgrunn bygges 22,5 km med dobbeltsporet jernbane, fordelt på syv tunneler og ti bruer med en samlet prislapp på 7,1 mrd. kroner (2016). Det nye sporet stod stod ferdig høsten 2018. Jernbaneverkets gigantprosjekt har syv entrepriser, hvor Caverions elektrojobb er den største tekniske entreprisen.