2012-2015
Verdi 74 millioner
Norsk Lyspris 2015
Vi har tidligere erfaring med Caverion fra den gangen de het YIT fra byggingen av elektroanleggene for Ærumstunnelen. Samarbeidet den gangen var godt, og det var det også på Høvik prosjektet.
Knut-Erik Gudem, Prosjektleder, Bane NOR.
Gamle Høvik stasjon var lite tidmessig og hadde dårlig tilgjengelighet. Stasjonsområdet måtte bygges helt om og stasjonsbygningen rives. Totalt skulle stasjonen ha fem spor. Belysning var et viktig punkt for prosjektet. Lysene måtte gi tilstrekkelig og behagelig belysning for reisende, men samtidig ikke blende togførerne.
Høvik stasjon er universelt utformet både i arkitektur og belysning. Prosjektet har hatt spesiell fokus på å etablere et anlegg som er godt tilgjengelig for alle. Ombyggingen av stasjonen har gitt en moderne og sikker stasjon som er tilpasset alle brukergrupper. Belysning ble plassert og montert i åk (stativ/bom), og i trappene har belysningen motorisert senkemekanisme.
Ombygging av Stabekk stasjon ble også en del av prosjektet Caverion har avtale for teknisk service og vedlikehold av Høvik stasjon.
Høvik stasjon utenfor Oslo stod ferdig i 1874 og skulle i 2012 total-ombygges. Arbeidet inkluderte å gå fra to til fem spor, nye 220 meter lange sideplattformer, parkeringsplasser og nye heishus som gir tilgang til eksisterende veibru. Nye Høvik stasjon vant Norsk Lyspris 2015 for ”Beste utendørsprosjekt”.