Miljødirektoratet slår fast at elektrifisering av tungtransport er ett av de viktigste norske klimatiltakene som kan innføres raskt. I havna er det nå montert tre 300kW ladere på lokasjonen, med totalt seks ladepunkter primært ment for tyngre kjøretøy.
– Denne jobben var noe mindre enn et konvensjonelt Recharge-prosjekt ift. volum, dette på bakgrunn av at anleggets hovedfordeling allerede var levert og montert av Bymiljøetatens rammeavtalepartner. Bymiljøetaten stod også for grunnarbeidene på lokasjonen, forteller Martin Nerby, Teamleder Lærlinger/Prosjektleder, Elektro i Oslo.
– Med ladestasjoner i havna, og flere utslippsfrie skip og el-lastebiler, får vi snart en grønn korridor mellom Oslo havn og havner i Europa. Det betyr at varer kan fraktes utslippsfritt hele veien fram til kundene. Det er et stort fremskritt, sa Oslos byråd for næring og eierskap, Rina Mariann Hansen under åpningen.
Ladestasjoner er helt avgjørende for at transportnæringen skal kunne omstille seg og skifte til elektriske lastebiler. Næringen sier selv at dårlige lademuligheter er den største barrieren for å anskaffe lastebiler med annet drivstoff enn diesel.
– Recharge er glade for å bidra til denne omstillingen sammen med Oslo Havn og Oslo kommune. Vi ser fram til å fortsette med tilretteleggingen for lading av lastebiler i Norge, sier Stian Mathisen, næringspolitisk ansvarlig i Recharge.
Bildetekst:
– Takk til alle bidragsytere som skjønner betydningen av å få en utslippsfri tungtransport, sa Erling Jenssen, seksjonsleder i Plan- og utbyggingsavdelingen i Oslo Havn KF, ved åpningen av anlegget. Foto: Johnny Syversen