Supermarkeder og dagligvarebutikker har et av de høyeste energiforbrukene blant næringsbygg. Vi har imidlertid mange muligheter til å spare energi og redusere karbondioksidutslipp i dagligvarebutikker.
Kjøleanlegg står for 35-50 % av en dagligvarebutikks totale energibruk. Kjøling i detaljhandelen spiller en viktig rolle for å oppnå bærekraft- og effektivitetsmål.
Pålitelige data om din kundeadferd i butikken samtidig som du opprettholder fysisk sikkerhet. Dette kan brukes til å optimere butikkens layout, forbedre kundeopplevelsen og øke salget.
Nasjonal og EU-regulering har som mål å akselerere den grønne bølgen av bygningsrenovering og øke bruken av smart teknologi i alle bygninger, samt redusere klimagassutslipp innen 2030.
Supermarkeder og butikkmiljøer er typiske miljøer som krever oppvarming og kjøling samtidig: oppvarming (om vinteren) eller kjøling (om sommeren) for å holde butikken komfortabel for folket inne, med sofistikert kjøleautomatisering for å holde produktene ferske og trygge. Ved å ta en helhetlig tilnærming til energien som brukes i et supermarked, kontrollere energien som forbrukes og skapes (ved for eksempel å utnytte varmen som genereres fra kjøling), kan vi skape et svært effektivt og bærekraftig supermarked.
Den globale oppvarmingseffekten til tradisjonelle, syntetiske kjølemedier (F-gasser) er opptil 25 000 ganger større enn å bruke karbondioksid som kjølemiddel.
F-gasser har vanligvis blitt brukt i utstyr for kjøling, klimaanlegg og varmepumper, og å bytte til naturlig CO2-kjøling er et svært effektivt skritt supermarkeder kan ta for å nå bærekraftsmålene, og samtidig forbedre effektiviteten!
Store mengder data genereres fra kameraer og kan integreres med andre systemer for å gi verdi til kundene utover fysisk sikkerhet.
For eksempel kan kameradata analyseres sammen med data fra annen teknologi fra byggstyringssystemet (BMS), og disse dataene kan brukes til å lage varmekart over bevegelser i en butikk for å optimere layouten uten å gå på bekostning av kundenes personvern.